Borítómánia · Extra tartalom · projekt · prológus

Borítótervezés – Zápor utca

Mint arról már bizonyára értesültetek, egyik tagunk, Cersei tervezte a Zápor utca borítóját. Az Aranymosás pályázat után ez az egyik legnagyobb dobása a Könyvmolyképzőnek, s az ebbe bekapcsolódó íróknak. Mert hiszen ki ne szeretné, hogy egy könyv az Ő borítójával jelenjen meg? Valahol a világ egy-egy elkerített zugában mindannyian vágyunk arra, hogy hogy halandó kezeinkkel valami maradandót, halhatatlant alkossunk.

Az előző években már próbálkoztam két pályázaton, akkor még ilyen noname szerkesztőprogramokkal dolgoztam. Terveztem borítót például On Sai Apa randizhatok egy lovaggal? című könyvéhez is, és bár akkor nem az én tervem került a könyvre, így is beválogatták azt a lehetséges pályamunkák közé, aminek én már nagyon örültem.

https://prologus.files.wordpress.com/2017/04/747fd-lovagos2brojko2beniko2bregan.jpg?w=943&h=698

Sajnos a könyvet még nem olvastam, de ami késik, nem múlik. Azt pedig, hogy mennyire illik a borító a könyvhöz, nos, nem tisztem eldönteni.

Végül 2016 nyarán érkezett Csendes Nóra a Zápor utca Borítótervező pályázatával. Tudjátok, mindig kapunk valami apró részletet, néhány jellegzetes motívumot mankóként, és az alapján kell terveznünk. Hogy ki tervezhet? Bárki, nincs megkötés. Itt külön örültem egyébként Nóra rajzainak is, valahogy talán jobban beleláthattunk az egész folyamatba. Fabók Boglárka például ezeket a rajzokat használta fel, és szerintem csodálatos kompozíciót alkotott a könyvhöz.

Én sem egy tervvel pályáztam, és úgy gondoltam, ha már fent van a PhotoShop a gépemen, akkor ideje bevetni azokat a még ki nem próbált rakétákat és belevágni ebbe az egészbe. Volt, hogy naponta 3-4 tervet is összeraktam. Nagyon nyerni akartam, mi? Hát… öhm… nem. Az esélytelenek teljes nyugalmával vágtam neki ennek az egésznek, mindig így teszek. Gondoltam, legalább megtanulom használni a PS-t, és akkor a honlapomra is tudok valami szép dizájnt rittyenteni.

Most pedig akkor meg is osztanék veletek néhány általam készített borítótervet, amelyek valamiért, bár nem nyertek, mégis a szívemhez nőttek.

prapra

Illetve a lámpás volt természetesen az én kedvencem is. Szeretnétek látni a két beküldött pályaművet? Elárulom, hogy egyik sem látható teljes mivoltában a borítón, kisebb átalakításokat kellett rajta végeznem a Kiadó kérésére, de az egy külön történet, először lássuk a két tervet.

noroberts

Úgy érzem, hogy az első borító kissé üres hatást kelt, bár szép a betűtípus, így mégsem illik annyira a könyvhöz. A másikon meg pont a betűtípus a kedvencem, illetve talán még a háttér. annyira különleges, szerintem még csak hasonló könyvet sem láttam.

És igen… A második lett a nyertes munka. El sem tudom mondani, mit éreztem, mikor Nóra rám írt, hogy az én munkámat viselheti a csodálatos alkotása. Persze a munka neheze még csak ezután kezdődött, a Kiadó kért némi módosítást, mint például, hogy a lámpaoszlopnak legyen árnyéka, és hogy ne felül legyen az író neve. Persze én ökör meg nem mentettem el PSD formátumban, ezért a Pro-Tagoktól kértem segítséget (főleg Zsebitől), tippeket és trükköket, hogy miként lehetne odatenni azt a lámpaárnyékot, mert megőszülök. Hát így tanultam meg nagyjából használni a PS-t, és így lett meg a végleges terv.

Csodálatos érzés volt a kezembe fogni az elkészült borítót. Most, akinek van otthon Zápor utcája, s felnyitja, s megnézi a borítót, s az első a-t egy o-ra cseréli, még a végén megtalál Facebookon.

Én mindenkit csak bátorítani tudok arra, hogyhszerszeja szembe jön veletek egy ilyen lehetőség, akkor ne hagyjátok ki. Ki tudja, talán szerencsétek lesz, mint nekem. Valójában nem tudom, hogy a Kiadó vagy Nóra szerette volna jobban a tervemet, de nagyon örülök, hogy az enyémet választották. A visszajelzések alapján határozottan örülök, hogy nagyon sok moly tetszését elnyerte a borító, illetve szívesen fogadtam a negatív kritikákat is. Volt, aki megjegyezte, hogy a lámpaoszlop helyett ő inkább egy fenyőfát választott volna. Értem, hogy miért gondolt a fenyőfára, de ahogyan elképzelem, nekem rögtön téli, karácsonyos hangulata lesz a könyvnek. Nóra alkotott egy lámpaoszlopos tervet, s annak az ötletén felbuzdulva pályáztam ezzel az utolsó pillanatban. Az meg, hogy a kollégiumi nevelőtanárom is gratulált (Köszönöm Kriszta néni, innen is) tette fel a pontot az i-re. Barátnőim is visszajeleztek, hogy mennyire különleges és egyedi. Örülök. Hogy elégedett vagyok-e a munkámmal? Ha csak egy embernek is tetszik, amit alkottam, akkor igen, megérte… Hogy mást alkotnék-e a könyv elolvasása után? Na, ez egy igen jó kérdés…


cersei_bio

Vélemény, hozzászólás?

