Extra tartalom · projekt

Mágikus iskolák tipikus ismertetőjegyei

A Middle Grade hét során, nem csak azt szerettük volna megmutatni nektek, mennyire szórakoztató és szerethető ez a műfaj attól függetlenül, hány évesek vagyunk, hanem azt is, mennyire kedveljük a mágiával, fatnasy elemekkel átszőtt történeteket, mint azt már a Westendben megrendezett Fiatalok és a fantasy elnevezésű beszélgetésünk során is észrevehettétek. Ebben a bejegyzésben azt gyűjtöttük össze, hogy milyen mágikus iskolákról szóló tipikus védjegyek vannak, amitől annyira szeretjük ezeket a történeteket. Bár minden hasonló témájú könyv, egyedi és valamilyen szempontból jellegzetes, ugyanakkor mégis hordoznak magukban tipikus elemeket, amivel az írók tudják, hogy garantáltan eljutnak a szívünkhöz.

Fairy_Forest

1. Az iskolák elhelyezkedése

Nagyon gyakori motívum ezekben a könyvekben, hogy valamilyen erdős vidéken helyezkednek el, legyen az akár a Jók és rosszak iskolájából ismert végtelen erdő, az Éjsötét vadon a Csillagfürt akadémiából, vagy éppen a Tiltott rengeteg a Harry Potterből. Mikor az író más helyszínt választ, akkor is fontos szempont a láthatatlnaság, éppen ezért az észrevétlen helyszínek közt sorolhatók fel a tengerpartok és a szigetek is. Ezek a helyszínek biztosítják számunkra, hogy higgyünk a mesékben, hiszen miért ne lenne lehetséges, hogy a Föld egy eldugott kis lakatlan zugában létezik egy hely, ahol bármi megtörténhet.

„A tábor partja Long Island északi részén található, de mivel elvarázsolták, csak kevesen láthatják. Ide senki sem esik be csak úgy, csak akkor, ha az illető félisten vagy isten, vagy ha egy nagyon-nagyon eltévedt pizzafutár (mert erre is volt már példa, de ez egy másik történet).” – Rick Riordan: A villámtolvaj

2. A mágikus akadémiák külseje

Érdekes módon talán ilyen téren mutat legnagyobb egyezést a legtöbb regény, hiszen az iskolák többségében meglehetőségen régies, középkorias állapotok uralkodnak. A tornyok és bástyák elengedhetetlen elemei ezeknek a kőépületeknek. A vaskerítéseken kívül nem ritka az sem, ha a területet valamilyen láthatatlan varázslat védi várárok helyett.

“Mintha egy horrorfilm és egy Disney kísértetház keresztezéséből született volna. Kezdjük azzal, hogy majdnem kétszáz éves volt. ” – Rachel Hawkins: Hex Hall

17265656_1204702206309445_5822602522266697728_n

3. A nebulók névsora

A mágikus iskolák olyan nebulóknak adnak otthont, akik valamilyen szempontból különlegesek, legyenek azok valamilyen misztikus lények, például félistenek, vagy boszorkányok, vagy rendelkezzenek bármilyen különleges adottsággal. Mindezek mellett azonban nem ritka, hogy a főhős korábban nem sejtette, hogy ő más, mint a többiek, mindaddig, míg nem kerül valós veszélybe emiatt.

“A Csillagfürt Akadémia bátor és vakmerő fiatalokat keres, akik a jövő hercegnői és lovagjai lehetnek. A származási korlátozást hatályon kívül helyeztük. Jelentkezz! Várunk.” – M. A. Larson: Csillagfürt Akadémia

4. A diákok kategorizálása

Legyen szó a Mardekárról, a Galádokról, vagy a sötét boszorkányokról, minden hasonló témájú könyvben kivétel nélkül meg lehetett találni bizonyos csoportokat, amire fel lettek osztva a diákok, sokszor az alapján, hogy jók vagy rosszak. Talán a  legismertebb csoportosítás a Harry Potterben használatos négy varázslóház, ami mára akkora közkedveltségnek örvend, hogy számos teszt és játék hivatott ezekbe a házakba besorolni a rajongókat. Talán ezen a téren tudnak az írók leginkább valami érdekeset alkotni, amitől más lesz az ő könyvük, mint a többi, és ami alapján fel tudjuk a későbbiekben eleveníteni az írást.

Gonoszak: galád, álnok, gonoszság, bűn.
Jók: becsület, vitézség, jó erkölcs, jótékonyság
Soman Chainani: Jók és rosszak iskolája

231

5. A világ legszuperebb órarendje

Szerintem nem én vagyok az egyetlen Middle Grade rajongó, aki imád valamilyen varázslattan órára beülni, és hallgatni az érdekesebbnél érdekesebb tanításokat, amik még csak rokonságban sincsenek a valóságban tanultakkal. Az írók éppen ezért ezeknél a fejezeteknél eleresztik fantáziájukat és valami egészen izgalmasat alkotnak. Amit kivétel nélkül, minden ilyen könyvben felfedeztem az a mágiatörténet óra volt. Ez nem is meglepő, hiszen az ilyen órák tökéletesek arra, hogy többet megtudjunk a világfelépítésről és a történet hátteréről méghozzá elég érdekes formában. Ezen kívül elengedhetetlen elem a varázslatfejlesztés is, az önvédelem, a harci eszközök használata, de olykor még hétköznapibb tárgyak is, mint például a varrás, az etikett vagy a birkózás.

6. Egy különleges iskola különleges igazgatóval

Észrevettétek már, hogy a mágikus iskolák leggyakrabb igazgatói, mind már erősen középkorúak, de sokkal inkább idősek? Legyen nő vagy férfi, történetüket vagy kilétüket gyakran övezi valamiféle rejtély, mindig képesek meglepetéseket okozni. Egyfajta mentor szerepet töltenek be, akik mindig megmutatják a főhősnek a helyes utat. Valahol egész különleges nevet kapnak, mint péládul parancsnok vagy iskolamester. Megjelenésük sokszor tekintélyt parancsoló, ugyanakkor ott van Mr. D. a Villámtolvajból, aki kivételt képezve hawaii inges, pocakos férfiként épp az ellenkező hatást kelti.


Ahogy látható, minden mágikus iskola hasonlít egy picit a műfajban leírt többi társára, de azért mégis minden regényben akad valami olyan elem is, amitől egyedivé válik és a kedvencünk lesz. Az én személyes kedvencem A Jók és rosszak iskolája sorozat, mert az itt bemutatott iskola messzemenően megmozgatja a fantáziánkat, részletesen kidolgozott, nem nélkülöz semmilyen apróságot. Írjátok meg ti is, nektek melyik a kedvenc mágikus iskolátok.


noemi_bio

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s