Ha már borítókról szól a hetünk, ezúttal kivételesen nem a fantasztikus szerzőket, hanem azokat a borítótervezőket emelnénk a reflektorfénybe, akik hosszú órák munkájával elérik, hogy egy zsúfolt könyvesbolt polcáról levedd “A” könyvet. Most induló cikksorozatunkban olyan tervezőket veszünk sorra, akiknek mind itthon, mind külföldön sokak által ismertek a munkái. Mai alanyunk pedig nem más, mint az EGY SÖTÉTEBB MÁGIA külsejének megalkotója, Will Staehle!
A KEZDETEK:
Will világ életében vonzódott a művészetekhez, és igen fiatalon sikerült megismerkednie a rajzolás világával. Már 3-4 éves korában több füzetet telerajzolt, és később, szülei designnal foglalkozó cégében kezdett el dolgozni a nyári szünidő alatt. Az egyetem elvégzése után New Yorkba költözött, és a HarperCollinsnál helyezkedett el borítótervezőként. Innen sikerült felküzdenie magát a cég művészeti igazgatójává, de mindeközben több projekten is dolgozott együtt a Tor kiadó művészeti vezetőjével, Irene Galloval. Ez az ismertség vezetett végül ahhoz, hogy őt kérték fel Victoria Schwab legújabb könyvsorozatának borítóinak megtervezésére.
A TERVEZÉS:
A borító tervezésnél az volt az elképzelés, hogy mind a fantasy hangulatát, mind erőteljességet sugározzon, de egyiknél se essen át a ló túloldalára. Will elmondása szerint mindig próbál egy vékony határvonalon egyensúlyozni aközött, hogy a sci-fi és fantasy könyveknél a fentebb említett tulajdonságokat megkapja, de az olyan olvasókat se riassza el, akik elsősorban nem ezeknek a műfajoknak a rajongótáborába tartoznak.
Mindig úgy éreztem, hogy az olvasóknak elég nagy része szeretné a sci-fi, vagy sárkányos történeteket, de ők egyben abba a rétegbe is tartoznak, akik soha nem választanának egy olyan könyvet, amiknek robotok harcolnak az elején, vagy épp sárkányokat ábrázol a borítójuk.
Tehát a cél az volt, hogy az emberek látókörét, akár ilyen finom eszközökkel is, de bővíteni tudja. Viszont még fontosabb szempontnak minősült, hogy a borító összhangban legyen magával a könyv történetével, hangulatvilágával. Rengeteg író évekig dolgozik egy szövegen, míg végül elkészül, és kiadásra kerül, ezzel szemben egy borítótervezőnek mindössze pár hete van arra, hogy a “csomagolást” megalkossa. Will saját bevallása szerint, ha már a könyv írója ennyi energiát belefektetett a műbe, az a legkevesebb, hogy ők a lehető legjobbat hozzák ki magukból, amikor a külső megtervezésére kerül a sor.
Számos előzetes verzió készült, arról, hogy milyen is legyen a borító. Több stílust kipróbáltak a folyamat során, született realisztikusabb, fotómontázs szerű, vintage, illetve térképet használó verzió is. Irene így nyilatkozott a közös munkáról: “Will egy igazán nagylelkű tervező. A vele való munka viszont üröm az örömben, hiszen látod a rengeteg nagyszerű borítótervet, de csak egyet választhatsz ki.”
A TERVEK:
A következőekben négy tervet láthattok, melyek végül nem lettek kiválasztva, de Irene, meg is indokolja, hogy miért. Szerintünk mindenképp érdekes, hogy mi alapján választják ki a végső borítót a kiadók.
![]() |
![]() |
“Ez a kép tökéletesen működhet egy puha borítón, de én sokkal inkább a keményfedeleshez verzióhoz tervezek.” |
“Ez is egy nagyon szép borító, de közel sem olyan egyedi, mint amilyen a végső verzió lett.” |
![]() |
![]() |
“Ez a borító is nagyszerű, de kicsit aggódtam, hogy inkább horror irányba megy el, mint a Hasfelmetsző Jack azokkal a piros erekkel.” |
“Imádom Kell térkép mintás kabátját, de ez talán egy kicsit túl YA stílusú a könyvhöz.” |
AZ UTOLSÓ LÉPÉSEK:

Reméljük, tudtunk valami érdekességgel szolgálni, és kicsit közelebb vittünk titeket a borítók mámorító világához. Igenis egy borítóban is rengeteg munka van, ezt is sok ember dobhatja vissza, kritizálhatják, amíg a végleges változat meg nem születik. Sokak elvárásainak kell megfelelnie, akárhogy is nézzük, nem egyszerű, de ha figyelmesebben körbenézünk jó sok tervező csodálatos munkájára bukkanhatunk. Érdemes tehát túllendülni azokon a kisebb akadályokon, amik munka közben felmerülnek, ha ilyen lesz a végeredmény.