Érdekességek · Borítómánia · projekt · prológus

Bomba Borítótervezők I. – V.E. Schwab: Egy sötétebb mágia

Ha már borítókról szól a hetünk, ezúttal kivételesen nem a fantasztikus szerzőket, hanem azokat a borítótervezőket emelnénk a reflektorfénybe, akik hosszú órák munkájával elérik, hogy egy zsúfolt könyvesbolt polcáról levedd “A” könyvet. Most induló cikksorozatunkban olyan tervezőket veszünk sorra, akiknek mind itthon, mind külföldön sokak által ismertek a munkái. Mai alanyunk pedig nem más, mint az EGY SÖTÉTEBB MÁGIA külsejének megalkotója, Will Staehle!

shades-of-magic-series-ve-schwab1

A KEZDETEK:

Will világ életében vonzódott a művészetekhez, és igen fiatalon sikerült megismerkednie a rajzolás világával. Már 3-4 éves korában több füzetet telerajzolt, és később, szülei designnal foglalkozó cégében kezdett el dolgozni a nyári szünidő alatt. Az egyetem elvégzése után New Yorkba költözött, és a HarperCollinsnál helyezkedett el borítótervezőként. Innen sikerült felküzdenie magát a cég művészeti igazgatójává, de mindeközben több projekten is dolgozott együtt a Tor kiadó művészeti vezetőjével, Irene Galloval. Ez az ismertség vezetett végül ahhoz, hogy őt kérték fel Victoria Schwab legújabb könyvsorozatának borítóinak megtervezésére.

A TERVEZÉS:

A borító tervezésnél az volt az elképzelés, hogy mind a fantasy hangulatát, mind erőteljességet sugározzon, de egyiknél se essen át a ló túloldalára. Will elmondása szerint mindig próbál egy vékony határvonalon egyensúlyozni aközött, hogy a sci-fi és fantasy könyveknél a fentebb említett tulajdonságokat megkapja, de az olyan olvasókat se riassza el, akik elsősorban nem ezeknek a műfajoknak a rajongótáborába tartoznak.

Mindig úgy éreztem, hogy az olvasóknak elég nagy része szeretné a sci-fi, vagy sárkányos történeteket, de ők egyben abba a rétegbe is tartoznak, akik soha nem választanának egy olyan könyvet, amiknek robotok harcolnak az elején, vagy épp sárkányokat ábrázol a borítójuk.

Tehát a cél az volt, hogy az emberek látókörét, akár ilyen finom eszközökkel is, de bővíteni tudja. Viszont még fontosabb szempontnak minősült, hogy a borító összhangban legyen magával a könyv történetével, hangulatvilágával. Rengeteg író évekig dolgozik egy szövegen, míg  végül elkészül, és kiadásra kerül, ezzel szemben egy borítótervezőnek mindössze pár hete van arra, hogy a “csomagolást” megalkossa. Will saját bevallása szerint, ha már a könyv írója ennyi energiát belefektetett a műbe, az a legkevesebb, hogy ők a lehető legjobbat hozzák ki magukból, amikor a külső megtervezésére kerül a sor.

Számos előzetes verzió készült, arról, hogy milyen is legyen a borító. Több stílust kipróbáltak a folyamat során, született realisztikusabb, fotómontázs szerű, vintage, illetve térképet használó verzió is. Irene így nyilatkozott a közös munkáról: “Will egy igazán nagylelkű tervező. A vele való munka viszont üröm az örömben, hiszen látod a rengeteg nagyszerű borítótervet, de csak egyet választhatsz ki.”

A TERVEK:

A következőekben négy tervet láthattok, melyek végül nem lettek kiválasztva, de Irene, meg is indokolja, hogy miért. Szerintünk mindenképp érdekes, hogy mi alapján választják ki a végső borítót a kiadók.

DarkerShade_outtake_2  DarkerShade_outtake_1

“Ez a kép tökéletesen működhet egy puha borítón, de én sokkal inkább a keményfedeleshez verzióhoz tervezek.”

“Ez is egy nagyon szép borító, de közel sem olyan egyedi, mint amilyen a végső verzió lett.”

DarkerShade_outtake_3 DarkerShade_outtake_4

“Ez a borító is nagyszerű, de kicsit aggódtam, hogy inkább horror irányba megy el, mint a Hasfelmetsző Jack azokkal a piros erekkel.”

“Imádom Kell térkép mintás kabátját, de ez talán egy kicsit túl YA stílusú a könyvhöz.”

AZ UTOLSÓ LÉPÉSEK:

Legfölül láthatjátok a véglegesen elfogadott verziót, ami egyszerre játékos és kellően okos. Azt sugallja, hogy itt valamiféle kalandban lesz majd részünk. Amit még érdemes tudni, hogy egy megtervezett borítónak a könyvre kerülése innentől már nem a művészen múlik. Számtalan embernek kell jóváhagynia, többek között ezek a kiadó vezetőnek, helyettesnek, szerkesztőnek, művészeti igazgatónak, értékesítési vezetőnek, szerzőnek, ügynököknek és bár ezek nagy része is opcionális, de külföldön, van hogy a nagyobb könyves üzletláncok is beleszólhatnak a döntésbe. Ez a borító egy kimondottan sikeres választásnak bizonyult, hiszen nem csak maga az írónő Victoria Schwab imádta, hanem az olvasók hatalmas része is annyira megszerette, hogy már nem is tudná mással elképzelni a könyvet.
covers-from-will-stahle
A tervező néhány egyéb munkája. A jobb alsó sarokban lévőt ismerhetitek is, hiszen itthon már megjelent Minden madár az égen címmel.

Reméljük, tudtunk valami érdekességgel szolgálni, és kicsit közelebb vittünk titeket a borítók mámorító világához. Igenis egy borítóban is rengeteg munka van, ezt is sok ember dobhatja vissza, kritizálhatják, amíg a végleges változat meg nem születik. Sokak elvárásainak kell megfelelnie, akárhogy is nézzük, nem egyszerű, de ha figyelmesebben körbenézünk jó sok tervező csodálatos munkájára bukkanhatunk. Érdemes tehát túllendülni azokon a kisebb akadályokon, amik munka közben felmerülnek, ha ilyen lesz a végeredmény.

szonja_bio

Források:
http://www.dianasousa.com/2015/07/behind-the-cover-will-staehle-a-darker-shade-of-magic-v-e-schwab/
http://unusualco.com/
https://www.tor.com/2014/05/16/cover-reveal-ve-schwab-a-darker-shade-of-magic/

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s