Extra tartalom

Írói tanácsok az Éjszárny szerzőjétől, Ed McDonaldtól

Ed McDonaldról korábbi cikkünkben már megtudhattatok néhány érdekességet, de itt még mindig nincs vége az író páratlanságának. Úgy gondoltuk, hogy aki ilyen fantasztikus könyvet tud megalkotni, mint az Éjszárny, az tudhat egyet-kettőt az írás rejtelmeiről. Felkerestük hát McDonald honlapját, ahol több bejegyzésen keresztül is oszt meg írói tanácsokat olvasóival, és lefordítottuk nektek a (szerintünk) 3 leghasznosabbat közülük. Angolul jól tudóknak bátran ajánljuk az oldalt, mivel rengeteg érdekességet olvashattok ott.


reading

1.) Olvass más műfajt, mint amit megszoktál!

Ha például fantasy-t írsz, akkor valószínűleg azért döntöttél emellett, mert imádod olvasni is, és sok fantasy rajongó csak az adott műfajon belül olvas. Én is ezt tettem 20 éven keresztül.
Hatalmas áttörést jelentett számomra Lee Child: Jack Reacher könyvei. Már kiégtem a sok fantasy-tól, szerettem volna valami könnyűt, amibe hamar bele tudom élni magam, és amihez nem leszek hozzáláncolva egy egész trilógián keresztül. Amit Child írásából tanultam, az a sűrűbb cselekmény, időzítés és a szemszögek váltogatása, amiket nem gyakran látsz a fantasy-ban. Amikor az Éjszárnyon dolgoztam, néhány thriller társaságát élveztem, majd kipróbáltam a történelmi romantikusokat, és újra, nem csak, hogy sokat tanultam belőlük, de ténylegesen élveztem is.

forrest gump

2.) Menj el futni!

A legjobb ötletek akkor jönnek, amikor a legkevésbé számítasz rájuk. Ez lehet, hogy egy kissé zenesen hangzik, de minél inkább ki tudom kapcsolni az agyam azon részét, amely azt hajtogatja „ÁLLJ MÁR ELŐ EGY ÚJ ÖTLETTEL, AZ ISTENÉRNT!” annál több jó dolog jut az eszembe. Az elméd egy zajos hely, tele aggodalmakkal, zaklatottsággal és túlgondolással. Ha ki tudod őket törölni onnan, ha nyugodt mentális helyzetbe hozod magad egy kis testmozgással, úgy gondolom, már letettél egy mérföldkövet. Nem azért kezdtem el futni, mert át akartam gondolni a dolgokat, hanem hogy formába jöjjek egy órás kardpárbajra egy jótékonysági rendezvényre… De mostanában, amikor megakadok egy cselekményponton és nem vagyok túl produktív, felkapom a futócipőmet és kimegyek a szabadba. Általában mindent elfelejtek 20 percig az írással kapcsolatban, amikor is egyszer csak beindulnak az ötletek mindenféle erőszak nélkül.

youtube

3.) YouTube

Ez talán egy furcsa tanács, de néha úgy érzem, mintha egy kicsit elvesztettem volna az írói hangom, vagy pedig nem tudom, hol és hogyan kellene történnie a dolgoknak a történetemben. Mostanában, amíg egy új sorozat javaslatain dolgoztam, alkalmanként azt vettem észre, görcsösen gondolkodom azon, hogy vajon ez-e az, amit az olvasóközönség szeretne? Ez az, amit a szerkesztőim szeretni fognak? Nem kellene még izgalmasabbnak, romantikusabbnak, sötétebbnek lennie? Szóval, ha ez történik, felmegyek YouTube-ra és megnézem újra a jelneteket azokból a filmekből, amelyek az eredeti ötletet inspirálták. Ez az, ami ad egy kis löketet, hogy emlékezzek, mit is akartam elsősorban írni. Ez természetesen nem kell, hogy a YouTube legyen, akár az egyik szeretett könyved utolsó fejezete, vagy bármi más. De visszamenni a forrásodhoz egy jó módszer arra, hogy kibogozd a fonalakat, amelyekbe belegabalyodtál.


petra_bio

Írói tanácsok az Éjszárny szerzőjétől, Ed McDonaldtól” bejegyzéshez egy hozzászólás

Hozzászólás